امروز :
جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
ساعت :
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

به گزارش روابط عمومی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهیدآیت، رویداد توانمندسازی فعالین رسانه ای بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در سازمان بسیج دانشجویی کشور واقع در تهران مورخ 20 تا 22 آذرماه 98 برگزار می شود.

 

چشم انداز

رسانه‌ و سرعت تکامل ابزار آن در دهه‌های اخیر تغییرات اساسی را در روابط افراد به وجود آورد . این تغییرات اجتماع‌های بشری را دچار تحولی عمیق کرد و سبب آن شد تا ابزار‌های رسانه‌ای سنتی و یک طرفه کارکرد خود را از دست بدهند.
کشور‌ها و سازمان‌هایی که خود را با این تغییرات هماهنگ کردند توانستند از این فرصت برای پیشرفت خود استفاده کنند و کارایی خود را افزایش دهند  اما سازمان هایی که نخواستند یا نتوانستند خود را به روز کنند ، در این سونامی تغییرات به شدت آسیب دیدند.

آموزش و پرورش ایران یکی از نهادهایی است که نتوانست خود را با این تغییرات هماهنگ کند و با ظهور ابزار‌های نوینِ رسانه، دچار چالشی بزرگ شد. این سازمان که تا دیروز می‌توانست با استفاده از رسانه‌های جمعی و یک طرفه قدرتمند، به اهداف خود برسد در مواجه با این سونامی به گوشه‌ای رانده شد و تقریبا توان رسانه‌ای خود را از دست داد.به طوری که این سازمان حتی نمی‌تواند درست و به موقع شایعات ساده را پاسخ دهد و کوچکترین شایعه ،بزرگترین چالش را برای آموزش و پرورش ایجاد می‌کند.

از نگاه دیگر تغییرات اساسی در نظام آموزش و پرورش نیاز به همراهی مردم و مطالبه اجتماعی دارد. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم به دلیل اینکه آموزش و پرورش نمی‌تواند در فضای جدید رسانه‌ای درست کنشگری کند، در آماده ساختن افکار جامعه برای این تغییرات شکست می‌خورد و با هجمه‌های سنگینی از طرف جامعه روبه رو می‌شود.

برای کنشگری درست آموزش و پرورش در فضای جدید رسانه‌ای نیاز به معلمانی داریم که رسانه‌های تعاملی و پیچیده را خوب بشناسند و در مواجه با این فضا منفعل نباشند. معلمان باید بتوانند با نشر درست و تولید محتوای مناسب در این فضا رهبر باشند و جریان رسانه‌ای را به سمت تعالی آموزش و پرورش سوق دهند.

آشنا کردن دانشجو معلمان و معلمان با نسلِ جدیدِ ابزار‌های رسانه‌ای لازم است و شرح دادن این فضای پیچیده برای ایشان ضروری به نظر می‌رسد. از طرفی توانایی تولید محتواهای رسانه‌ای مناسب نیز مهارتی است که معلم امروز باید به آن تسلط داشته باشد تا با بهره‌گیری از آن بتواند در این فضای رسانه ای درست کنشگری کند.

گروه رسانه‌ای بانیمکت برای رسیدن به این اهداف در نظر دارد تا نخستین رویداد توانمند سازی فعالین رسانه‌ای دانشگاه فرهنگیان را در تاریخ ۲۱ و ۲۲ آذر برگزار کند.

سرفصل‌ها

مقدمات خبرنگاری

  1. آشنایی با خبرنویسی
  2. ارزش‌های خبری
  3. عناصر خبر
  4. سبک‌های خبرنویسی
  5. سبک هرم وارونه *
  6. سبک فرش ایرانی *
  7. سبک تاریخی همراه با لید *
  8. لید خبر
  9. تیتر خبر
  10. آشنایی با گزارش نویسی
  11. گزارش خبری
  12. کاربرد گزارش
  13. مراحل گزارش نویسی
  14. لید نویسی در گزارش
  15. اجزای گزارش
  16. مهارت‌های نوشتاری
  17. محاوره‌نویسی
  18. کوتاه‌نویسی
  19. طنزنویسی

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

  1. محتوای متناسب با هر رسانه اجتماعی چگونه است؟
  2. کاربران در شبکه های اجتماعی چه می‌کنند؟
  3. چگونگی فعالیت در رسانه های اجتماعی
  4. توییتر تایم لاین من را چطور پر می‌کند؟
  5. اشتباهاتی که نباید در رسانه های اجتماعی مرتکب شد
  6. استایل، لحن و ژانر در رسانه های اجتماعی (غیرحضوری)
  7. توانایی کار و استفاده از تمامی امکانات توییتر و اینستاگرام را داشته باشد و با اصطلاحات رایج آن آشنا باشد. (غیرحضوری)

توانایی تولید محتوا با استفاده از نرم افزار‌های تولید محتوا

  1. آموزش مقدماتی پریمیر (ویرایش و تدوین فایل‌های ویدیویی) (غیرحضوری)
  2. آموزش کاربردی و مقدماتی فتوشاپ و ایلاستریوتر ( تهیه و تولید پوستر و عکس نوشت) (غیرحضوری)
  3. آموزش صدا برداری و ویرایش صدا (غیرحضوری)
  4. آموزش عکاسی و تصویربرداری مقدماتی (کادر بندی، نور، رنگ) (غیرحضوری)
  5. آشنایی با ابزار‌های مختلف صدابرداری و تصویر برداری (قابلیت غیر حضوری)

***  توجه شود که با صلاحدید استاد و ارزیابی شرکت کنندگان امکان تغییر در سرفصل‌های خبرنگاری وجود دارد.

 

بسته آموزش غیرحضوری

  1. جزوه خبرنگاری (خبرنویسی،گزارش‌نویسی،مصاحبه، گزارش تصویری)
  2. جزوه آموزش اصطلاحات توییتر و اینستاگرام و نحوه استفاده از ابزار های مختلف برای مدیریت آن‌ها
  3. فیلم آموزشی ساخت عکس‌نوشته و رعایت اصول اولیه در تهیه آن
  4. فیلم آموزشی تهیه یک پوستر ساده برای رویداد‌ها و مراسمات مختلف با استفاده از ابزار‌های آماده و فتوشاپ
  5. آموزش مقدماتی صدابرداری از رویداد‌ها و ویرایش آن‌ها با نرم افزار ادوبی‌آدیشن
  6. فیلم آموزشی پریمیر (سطح نیمه‌حرفه‌ای)
  7. جزوه آموزشی عکاسی و تصویربرداری
  8. فیلم آموزشی طراحی نشریه  و آموزش نرم‌افزار ایندیزاین

** این بسته پس از پایان مرحله اول به شرکت کنندگان تحویل داده می‌شود

 

5 1 1 1 1 1