امروز :
جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
ساعت :
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
«پیام» اقتدار ملت ایران در فضا

ماهواره‌های دانشجویی ساخت محققان ایرانی یکی پس از دیگری در نوبت پرتاب قرار دارند که در نخستین پرتاب قرار است ماهواره پیام دانشگاه امیرکبیر با پرتابگر سیمرغ در مدار قرار گیرد.

به گزارش گروه علمی و پژوهشی بسیج دانشجویی دانشگاه شهیدآیت، «توجه به ظرفیت‌های درونی کشور و استعدادهای ملت ایران» یکی از توصیه‌های پرتکرار مقام معظم رهبری به دولت بوده است.
مقام معظم رهبری در یکی از جلسات با مسؤولان دولتی عنوان کردند: «درس بزرگی که ما از این فشارهای اقتصادی دریافت کردیم، این است که هرچه می‌توانیم، باید به استحکام ساخت داخلی قدرت بپردازیم؛ هرچه می‌توانیم، در درون، خودمان را مقتدر کنیم؛ دل به بیرون نبندیم. آنهائی که دل به بیرون ظرفیت ملت ایران می‌بندند، وقتی با یک چنین مشکلاتی مواجه شوند، خلع سلاح خواهند شد. ظرفیت‌های ملت ایران خیلی زیاد است، ما باید بپردازیم به استحکام ساخت درونی اقتدار ملی».
ایشان در جایی فرمودند: بی‌شک پیش از هر اقدامی مهم‌ترین عامل موفقیت آنها در این آزمون «ایمان و باور» به نیروی معجز‌ه‌آسای مردم خواهد بود.

و حالا محققان کشورمان به تبعیت از منویات رهبر معظم انقلاب، در پی عرضه نیروی معجزه‌آسای خود به جهانیان هستند.
یکی از عرصه‌های نمایش اقتدار ایرانی، میدان فناوری فضایی است، همان‌جا که تلاش محققان‌مان سبب ارتقاء جایگاه ایران در عرصه فناوری فضایی دنیا شده به طوریکه ایران به جمع کشورهای دارای چرخه کامل فناوری فضایی پیوسته است.
دانشمندان علم فضایی کشورمان توانستند به دانش ساخت ماهواره‌های کوچک و دانشجویی، سنجش از راه  دور و نیز ماهواره‌برهای داخلی دست یابند به طوریکه بر اساس اعلام قبلی اتحادیه جهانی مخابرات، ایران در زمره پنج قدرت نوظهور فناوری فضا و جایگاه اول منطقه است.
در حالیکه پیش از انقلاب اسلامی فقط توانایی پرتاب راکت‌هایی تا برد ۲۲کیلومتر را داشتیم حالا ایران جزو ۱۱ کشوری است که این فناوری را دارد.
ما رتبه اول منطقه هستیم، در سال 2016 در مهندسی فضا رتبه 14 دنیا بودیم که در سال 2017 سه پله افزایش رتبه پیدا کرده و به رتبه 11 در دنیا رسیده‌ایم.
ایران در زمینه پرتاب و زیر ساخت‌ها رتبه دوم، در علوم اکتشافات رتبه دوم، در بخش سنجش از راه دور پنجم، در حوزه مخابرات رتبه هفتم، در بخش فناوری‌های ماهواره رتبه پنجم و در بخش ناوبری رتبه دوم در منطقه را از آن خود کرده است.
ایران در کنار امریکا، روسیه، اروپا و کانادا جز ۹ کشور برتر دنیا در ساخت ماهواره است.
* خبر خوبِ پرتاب ماهواره دانشجویی
حالا خبر از پرتاب یک ماهواره دانشجویی شنیده می‌شود.
این خبر را مرتضی براری رئیس سازمان فضایی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرد.
وی در پست اینستاگرامی خود از آخرین تست‌های فرآیند تحویل‌گیری ماهواره پیام دانشگاه امیرکبیر خبر داد و نوشت: هم اکنون متخصصان تیم پروژه ماهواره پیام پژوهشگاه فضایی و سازمان فضایی ایران در حال انجام تست‌های فرایند تحویل‌گیری هستند. جوانان خلاق و متعهد کشور به صورت شبانه‌روزی در تلاش‌اند تا هرچه سریعتر پروژه‌های ماهواره‌ای تکمیل و به بهره‌برداری برسند تا علاوه بر توسعه فناوری بومی خدمتی کاربردی به جامعه ارائه کنند.

*  از پیام امیرکبیر بیشتر بدانیم
ماهواره پیام امیرکبیر از سری میکرو ماهواره‌های توسعه فناوری فضایی سازمان فضایی ایران است که از سوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به منظور انجام مأموریت تصویربرداری طراحی و ساخته شده است.
وزن این ماهواره حداکثر برابر با 100 کیلوگرم بوده و توسط ماهواره‌بر سیمرغ در مدار کم ارتفاع (LEO) و در ارتفاع 500 کیلومتری از سطح زمین و  با شیب مداری 55 درجه قرار خواهد گرفت.
دقت ماهواره پیام امیرکبیر ۴۵ متر و طول عمر عملیاتی پیش بینی شده برای این ماهواره ۳ سال است. 
مدل کیفی این ماهواره در بهمن ماه سال 1395 در مراسم سالانه روز ملی فناوری فضایی رونمایی شد.
* ماموریت پیام چیست؟
ماهواره پیام امیرکبیر سه مأموریت اصلی تصویربرداری سه‌طیفی (سبز- قرمز و مادون قرمز نزدیک) و پانکروماتیک از محدوده ایران (به‌صورت نزدیک  به زمان‌واقعی و ذخیره- ارسال)، ذخیره و ارسال پیام (S&F) و اندازه گیری تشعشعات فضایی را برعهده دارد.
ایستگاه‌های زمینی در نظر گرفته شده برای ماهواره پیام امیرکبیر در محل مرکز ماهدشت و ایستگاه زمینی قشم خواهد بود و این دو ایستگاه، قابلیت دریافت همزمان تصویر و داده‌های تله‌متری از ماهواره را خواهند داشت.
همچنین مرکز کنترل مأموریت پروژه در مرکز ماهدشت مستقر خواهد بود.
مطابق برنامه‌ریزی انجام شده این ماهواره در سال 1396 با پرتابگر سیمرغ در مدار قرار خواهد گرفت.
* پیام اقتدار ملت ایران در فضا 
محمد جواد جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز چند روز پیش از پایان عملیات تحویل این ماهواره خبر داده و گفته است: تیم تحقیقاتی ماهواره پیام دانشگاه امیرکبیر تلاش‌های زیادی برای طراحی این ماهواره کردند.
مرتضی برابری رئیس سازمان فضایی هم گفته است: ایجاد و توسعه زیرساخت های ماهواره ای یکی از اولویت‌های سازمان فضایی ایران است که در این راستا قرارداد ساخت ماهواره سنجشی با قدرت تفکیک مکانی ۴۰ متر به دانشگاه صنعتی امیرکبیر محول شد، خوشبختانه این ماهواره در توسعه فناوری و تربیت نیروی متخصص بوده که از سوی متخصصان دانشگاه امیرکبیر ساخته شده و تست‌ها موفقیت آمیز بوده است که در چند هفته آینده برای عملیات پرتاب به وزارت دفاع تحویل داده خواهد شد.
براری درباره کاربرد این ماهواره گفته است: ماهواره های سنجشی در راستای زیست محیطی، مدیریت بلایا و توسعه کشاورزی خواهد بود. این ماهواره در راستای پایش زمین های کشاورزی، توسعه کشاورزی و پایش و سلامت محصولات کشاورزی مهمترین کاربرد این ماهواره خواهد بود.

سیدمصطفی صفوی همامی مدیر پروژه ماهواره پیام امیرکبیر نیز گفته است: این ماهواره مشخصات ظاهری و ابعاد آن بین ۵۰ تا ۶۰ سانتی متردر هر بعد، وزن و ارتفاع ۵۰۰ کیلومتر و دارای ۴ دوربین در طول موج های مختلف و ذخیره اطلاعات و کاربرد عملی آن فعالیت رادیوآماتوری ماهواره است.
به گفته وی، ۴ دانشکده و ۱۶ نفر از استادان در مقاطع مختلف در پروژه ماهواره پیام امیرکبیر فعال بودند. 
* دو ماهواره دیگر هم در نوبت پرتاب
خبرِ خوب دیگر اینکه به جز پیام امیرکبیر، دو ماهواره دیگر ساخت محققان ایرانی در نوبت پرتاب قرار گرفته‌اند.
ماهواره دوستی که ماهواره دانشگاه شریف است، نیز مرحله سازگاری با پرتابگر را طی کرده و آماده پرتاب است.
ماهواره دوستی که در ابتدا شریف‌ست نام داشت، یک ماهواره دانشجویی است که باید با ماهواره‌بر بومی سفیر یک B به فضا پرتاب شود، این ماهواره کمتر از 50 کیلوگرمی در مدار لئو و ارتفاع 350 تا 500 کیلومتری قرار می‌گیرد و وجه تمایز عمده این ماهواره با ماهواره‌های پرتاب شده قبلی تهیه عکس رنگی با قدرت تفکیک بسیار بالا است.
ماهواره مخابراتی ناهید ۱ نیز کامل شده است، ناهید ماهواره‌ای مکعب مستطیلی است که علاوه بر صفحات خورشیدی نصب شده بر روی بدنه آن، از دو صفحه خورشیدی بازشونده بهره می‌برد. 
این ماهواره دارای 50 کیلوگرم وزن و طول و عرض و ارتفاع 50 در 50 در 60 سانتی متر و نوع مدار آن بیضوی 250 در 375 کیلومتر با طول عمر 40 روز است.
سازه ماهواره از جنس آلومینیم سری 7000 بوده که فضای مناسب برای اجزای زیرسیستم‌های مختلف را فراهم می‌کند و از قطعات ماهواره در مقابل بارهای پرتابگر پشتیبانی سازه‌ای به عمل می‌آورد.
* پرتاب ماهواره‌های دانشجویی ساخت ایران با پرتابگر بومی
خبرِ خوب دیگر اینکه، این ماهواره‌های دانشجویی با ماهواره‌بر سیمرغ پرتاب می‌شوند.
براری رئیس سازمان فضایی گفته است: پرتابگر داریم و مشکلی نیست، ما سال 92 کاوشگر پژوهش را پرتاب کردیم، سال 93 ماهواره فجر پرتاب شد و مرداد 96 یک پرتاب با پرتابگر سیمرغ داشتیم و در حال حاضر نیز سه ماهواره آماده داریم که در حال پیگیری پرتاب آن هستیم.
گفته شده، ماهواره‌ پیام، نخستین پرتاب سیمرغ ایرانی است.
1 1 1 1 1